Brug data til at ramme præcist med din kommunikation

I rigtig gamle dage producerede man nyheder ved at følge sin mavefornemmelse. Man producerede indhold ud fra, hvad man som journalist mente, ens læsere kunne lide, ud fra hvem de var. Man skrev med andre ord ud til læserne, uden præcist at kunne vide, hvordan de ville reagere på ens indhold. Måske, hvis bølgerne gik højt, tikkede der et læserbrev eller en rettelse fra Bent-Ole ind i ny og næ.

Dengang brugte medierne selvfølgelig fokusgrupper og andre kvalitative undersøgelsesmetoder, hvor de inviterede brugerne ind på redaktionen, så de kunne dele deres meninger og holdninger. Det gør man formentlig stadig i dag, men det er en dyr og tidskrævende metode.

Sociale medier er benzin på bålet

I dag kan medierne også stikke en finger ned i jorden ved at dele deres indhold på sociale medier. For Bent-Ole og alle hans venner er i den grad til stede på f.eks. Facebook. Ved et sted som Facebook er responsen til stede med det samme i kommentarfeltet, og indhold kan deles på kryds og tværs af brugerne. Sociale medier har været mediernes akilleshæl de seneste mange år. Sociale medier både hjælper og modarbejder de klassiske medier. Sociale medier er der, hvor brugerne er. Det er lige der, festen er – og hvis man ved, hvordan man skal begå sig til lige netop dén fest, så er man kommet langt. Og med sociale medier kan man “hælde benzin på bålet”. Man kan helt bevidst pushe – eller booste – noget bestemt indhold, så det når ud til mange flere mennesker. Har man lidt penge på lommen, kan man få fyret godt op under indholdet. I løbet af de senere år er opmærksomheden begyndt at kræve sin pris. På mange forskellige måder.

Med elektroniske spørgeskemaer når du længere ud

Tilbage til medierne og hvordan man kan få en fornemmelse af, hvordan man rammer med sit indhold. En del af behovet for indsigt kan i dag, i stedet for fysiske fokusgrupper, klares med elektroniske spørgeskemaundersøgelser. Så kan du stille de samme spørgsmål til langt større mængder af mennesker – eller respondenter, som de hedder på spørgeskema-sprog. Elektroniske spørgeskemaundersøgelser kan du mere eller mindre lave gratis med online værktøjer. Typisk værktøjer a la SurveyMonkey, Google Survey eller Typeform. Betaler du, kan du opnå endnu mere med værktøjerne. Ved at arbejde med analyser, kan du opnå mange ting: Du kan få feedback fra dine respondenter, spotte trends og tendenser eller også kan du følge en udvikling over en periode. Det er dog en temmelig manuel metode.

Analytics er automatiseret indsigt

En anden overset mulighed er, at du har mulighed for at automatisere dit analytiske arbejde med det mål at blive klogere på, hvilket indhold, der er populært, eller som virker. Det burde næsten være obligatorisk for alle at implementere fx Google Analytics (eller hvad man nu foretrækker af tools). For på den måde kan du nærmest læne dig tilbage og se analyserne helt af sig selv formere sig på din skærm. Et værktøj som Google Analytics arbejder nemlig for dig fra den dag, tracking-koden er implementeret. Jo før du starter, jo mere data har du at boltre dig med.

Eksempler på indsigter, som du kan få:

  • Hvor mange besøger en given artikel?
  • Hvor mange klikker på en videos afspiller-knap?
  • Hvor langt i afspilningen af en video kommer den besøgende?
  • Hvilke sider/artikler/videoer er mest populære?
  • Hvilke sider/artikler/videoer virker slet ikke?
  • Hvilke varer i webshoppen har flest visninger?
  • Hvilke varer klikker brugerne til kassen?

Alt, hvad der kan klikkes på, kan i dag måles. En almindelig Google Analytics implementering måler f.eks. antal besøgende på dine forskellige sider, hvor længe de bliver på siden, hvor de “lander” og “letter igen”. Hvilke søgeord, der får brugerne til at gå ind på din side. Om brugerne er blevet henvist via sociale medier, en søgning, direkte klik eller via en betalt annonce. På den måde kan du hurtigt analysere og spotte mønstre for, hvad der virker. Det, der er godt, laver du mere af. Det, der er mindre godt, det fjerner du.

Lær brugerne bedre at kende

Og ikke blot kan du måle, hvad dine besøgende laver. Du kan i høj grad også måle, hvem dine brugere er. Du får adgang til demografiske oplysninger som brugernes alder, deres sprog på computeren, hvor de befinder sig – land, region eller by. Om de er mænd eller kvinder. Og du kan kombinere den indsigt med brugernes adfærd. Fx hvor mange i alderen +71 kommer ind på en bestemt side via fx Facebook – i en given tidsperiode. Ja, igen er det kun fantasien, der sætter grænser.

Mere avanceret tracking

Vil du gerne måle klik på knapper, videoer eller FAQ’s? Det kan du. Men så skal du have implementeret ekstra kode i koden på de enkelte elementer på din hjemmeside, eller webshop, eller app. På den måde kan værktøjet tracke på et mere avanceret niveau. Og det er nærmest kun fantasien, der sætter grænser her.

Hvis du er nysgerrig på at se, hvordan Analytics-set-up’et for en levende webshop ser ud, har Google åbnet op for maskinrummet bag deres shop. En shop, hvor man kan købe Google-merchandise: Analytics for Google Merchandise Store. Det er ret vildt. De har nemlig mange besøgende i real-time, fra hele verden, og du kan lege med store mængder af data.

Heatmaps

Faktisk kan du også måle, hvor dine besøgendes bevæger sig på din hjemmeside, hvilke områder, der er “hotte” og hvordan de scroller op og ned. Værktøjet, som du her bruger, kaldes en “heatmap”. Crazy Egg, VWO og Hotjar er eksempler på kendte værktøjer til at lave de visuelle heatmaps. Så kan du se, hvilke områder på din side, dine besøgende bevæger sig mest rundt på, hvor musen klikker, og hvor langt, dine besøgende scroller ned. Og det virker på alle devices, om det er computer, tablet eller mobil.

Kom helt tæt på brugerne

Vil du tilmed gerne vide hvad dine besøgende hedder og hvordan de ser ud? Er du interesseret i at indhente flere oplysninger om dine brugere, hvad de mener, hvad de kan lide? Så er det om at kombinere de mere anonyme Analyse-data med den indsigt, som du kan få via din virksomheds sider på de sociale medier. Facebook, Instagram osv. Det lyder vildt, men det er muligt, Det kan helt klart komme derud, hvor det ligger på kant med hvad der er etisk i orden – og det er også noget om det. Det er netop derfor, at der er indført lovgivninger, der beskytter de besøgendes personlige data.

Det handler om at forstå

Nøglen til succes med medieproduktion ligger helt sikkert i at forstå, hvordan data og algoritmer virker, og hvordan man bruger dem i sit arbejde. Ved at gøre tingene rigtigt, kan teknologien styrke dit arbejde med kommunikation.

Som freelancer bruger jeg en hel del krudt på at sætte mig ind i, forstå og bruge de nye værktøjer. Også for at hjælpe mine kunder, der helt sikkert også kan se lyset, men som ikke har tiden eller fagligheden til at komme i gang.

Har du et firma, hvor du er skarp til noget, så skal du jo helst fokusere på din egen forretning. Måling, evaluering og implementering af rettelser, og ikke mindst – opfølgning – er helt sikkert en vigtig del af din forretningsudvikling. Men hvis du ikke har medarbejdere til det, eller hvis du ikke har tiden eller kompetencerne til at sætte dig ind i det hele, så er det jo altid en idé at hyre hjælp udefra.

Kontakt mig endelig, hvis vi skal have en snak om mulighederne.
Analyse-arbejdet er også noget, jeg tilbyder som en del af mine klippekort.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Scroll to Top