Viden

Derfor er PDF og SEO en halvdårlig kombination

Læs hvorfor PDF formater kan hæmme din SEO og skabe dårlig brugeroplevelse. Fra mobilvenlighed til indlæsningshastigheder og interaktivitet. Det du lægger på nettet skal nemlig tilfredsstille både mennesker og søgemaskiner.
document-428335_1280
Del denne artikel:

PDF filer er formaterede tekster. Men de er beregnet til at blive læst som dokumenter på nettet eller udskrevet. Og ikke som indhold til en hjemmeside.

Her er mine argumenter for at PDF ikke gavner dit SEO.

PDF filer er sjældent mobilvenlige

SEO belønner responsive hjemmesider. Vi ved alle, at brugen af mobiler er stærkt stigende, og mange brugere besøger hjemmesider fra deres smartphones og tablets. PDF filer er ikke gode for SEO, da de ikke altid er optimalt tilpasset til mindre skærme. Det har du helt sikkert allerede prøvet – at du skal knibe ud for overhovedet at kunne læse, hvad der står i PDF filen.

PDF filer er langtfra altid tilgængelige

Prøv så at forestille dig, at du f.eks. har en synsnedsættelse. Her er du så rimelig afhængig af, at skærmen selv kan skalere en tekst op eller ned. Det sker langtfra af sig selv i forhold til PDF filer. Med mindre du allerede ved, hvordan du håndterer tilgængelige PDF filer; du kan i øvrigt bestille et godt kursus om det hos mine venner fra InqludeIT. Men det bedste er at lade være. Det offentlige Danmark er for tiden godt i gang med at gøre alle deres webservices tilgængelige. Eksempelvis har Aalborg Kommune sagt stort nej tak til at bruge PDF filer på deres hjemmeside aalborg.dk. Tilgængelige hjemmesider er noget, som Google bakker stort op om. Og derfor batter det på SEO-kontoen.

Store PDF filer sløver indlæsningshastigheden på din hjemmeside

PDF filer kan være store, især hvis de indeholder billeder eller kompleks grafik. Dette kan føre til længere indlæsningstider, hvilket igen kan påvirke brugeroplevelsen negativt. Hurtig indlæsning af din hjemmeside er afgørende for at fastholde dine besøgendes interesse. For ikke at nævne Googles – lange indlæsningstider får dit indhold til at rangere dårligere i søgemaskinernes indeksering af dit indhold.

PDF filer er ikke interaktive

Sammenlignet med browsere tillader PDF filer begrænset interaktivitet. Hjemmesider er langt mere dynamiske og interaktive med links og tracking. Så ved at bruge PDF filer risikerer du at begrænse de muligheder, du ellers har i forhold til at sende brugeren videre rundt på din hjemmeside.

PDF filer kan ikke deles direkte på sociale medier

Du kan heller ikke dele PDF filer på f.eks. sociale medier. Det ser ikke godt ud, når du prøver at dele det – hvis du overhovedet får lov til at dele et link. Derfor fungerer PDF ikke så godt i SEO optik, da SEO belønner alle delinger og alt engagement.

Du kan dog dele din PDF ved at linke til den side på din hjemmeside, hvor man kan downloade din PDF fil. Så kan du også sætte det lækkert op og måle på hvor mange der går derind – og downloader.

PDF filer er besværlige at opdatere

Opdaterer du dit indhold med jævnlige mellemrum? Så bliver det en bøvlet omgang for dig som webredaktør, hver gang dit indhold skal opdateres. Så skal du bruge tid på at fjerne de eksisterende PDF filer og erstatte dem med nye filer. Du kan sikkert godt se, at det ikke rigtig holder.

Hvad gør du så?

Jeg vil derfor til enhver tid anbefale, at du, når du skal arbejde med digital kommunikation, arbejder med tekster, der er uploadet direkte på din hjemmeside. Det at have dit indhold i HTML er afgørende for at søgemaskinerne finder frem til din hjemmeside.

Du kan finde mere inspiration her:
Sådan bruger du PDF filer på din hjemmeside

Rådgivning & webtekster

Du er også velkommen til at trække på mig for rådgivning, eller endda til at udarbejde webtekster for dig.

Læs mere her:
Kommunikation

Det er godt givet ud, for så får du langt mere ud af de ressourcer, som du lægger i din online tilstedeværelse.

Lignende artikler