Der er mange, der er glade for PDF formatet.
Det forstår jeg godt. Når jeg arbejder med PDF filer, nyder jeg at have relativt stor indflydelse på hvordan jeg sætter indholdet op, så det er pænt og præsentabelt at se på. What not to like?
Men når det kommer til at lægge PDF filer op på hjemmesider, så blegner min begejstring markant. Og hvis jeg har en kunde, der rigtig gerne vil lægge en masse PDF filer op, så er bliver jeg lidt stram i betrækket.
Det er nemlig ikke ualmindeligt i min daglige gang rundt omkring, at jeg ser forkert anvendelse af PDF filer på hjemmesider.
Og hvad er forkert anvendelse så? Al unødvendig deling af PDF filer. Slet og ret.
Du kan med fordel stille dig selv spørgsmålet:
Hvad er formålet med at dele min information på hjemmesiden som en PDF fil?
PDF filen er skabt til læsning
PDF-formatet (Portable Document Format) er den mest udbredte metode til at dele og bevare online dokumenter. PDF er skabt til udskrivning og læsning til senere brug.
Noget af det allerbedste ved PDF-formatet er dets evne til at bevare dokumentets formatering. Når du deler PDF filer, kan du være helt sikker på, at dine besøgende ser indholdet lige præcis som det er tænkt, uanset om brugeren tilgår det fra en computer, tablet eller smartphone.
Printer du derimod dit arbejde ud fra Word (som i øvrigt er noget af det styggeste at lægge op på nettet) så kan du risikere, at det ellers så fint opsatte indhold ser skævt ud, når det printes ud.
Men. PDF filen er ikke skabt til interaktion.
Derfor er PDF formatet ikke godt på web
Læs mere:
Derfor er PDF og SEO en halvdårlig kombination
Her opsummeret er nogle grunde:
- PDF filer er sjældent mobilvenlige
- PDF filer er langtfra altid tilgængelige
- PDF-filer kræver nogen gange, at du åbner det eksternt
- PDF filer er besværlige at opdatere
- PDF filer udfordrer søgemaskineoptimering (SEO)
- PDF kan sløve indlæsningshastigheden på din hjemmeside
- PDF filer er ikke interaktive
- PDF filer kan ikke deles på sociale medier
Sådan bruger du PDF filer korrekt på din hjemmeside
Det betyder selvfølgelig ikke, at du skal holde dig helt fra at lægge PDF filer op på din hjemmeside. PDF filer er stadig geniale i forhold til at downloade og eventuelt udskrive materialet til senere gennemlæsning. Hvis du får opsat dit design på en måde, hvor det er tydeligt, at man kan downloade teksten som PDF, øger det brugeroplevelsen.
Du kan med fordel linke til PDF filer ved deling af:
- Pressemeddelelser
- Rapporter
- Undersøgelser
- Whitepapers
- Udmeldinger
- Plakater og filer til download
- Regnskabsmateriale – årsrapporter
Skriv direkte til nettet
Så mit tip her er, at hvis du skriver en tekst om et emne, og hvor meningen er, at det skal læses på nettet, så gør det til en vane at bruge din hjemmeside og dens formateringsmuligheder.
Det skal du gøre i stedet for at formatere teksten i et tekstredigeringsværktøj for derefter at downloade det som PDF og uploade det på din hjemmeside. Det bliver hurtigt bøvlet.
Og det gode ved webtekster er, at du kan linke alt det, du har brug for. Både internt i dokumentet, internt på hjemmesiden og også eksternt ud til andre hjemmesider.
Brug din online editor i stedet for Word
Eksempelvis WordPress’ teksteditor kan mange af de ting som du finder i Word, Docs eller hvad du nu bruger af tekstredigeringsværktøjer. Du kan sagtens lave alt det her direkte i din online editor:
- Overskrifter på tekster (H1, H2, H3 osv.)
- Indholdsfortegnelse (efter overskrifterne)
- Billeder, grafik og videoer
- Lister eller bulletpoints
- Links – tekstlinks eller som knapper
- Alle mulige formateringer
- Fodnoter og tabeller
- Fremhævelse af citater
- Søgning i tekst
Få hjælp til at arbejde med din hjemmeside
Hvis du bruger PDF filer fordi “det er sådan jeg bedst kan få mine informationer til at tage sig godt ud” så kan det måske være tid til at udskifte din hjemmeside.
Og i den forbindelse kunne du måske også medtage rådgivning, således at du får langt mere ud af de ressourcer, som du lægger i din online tilstedeværelse.