Viden

Vil du have omtale af din sag? Hjælp pressen med en informativ hjemmeside

Overraskende mange organisationer arbejder ikke med deres omtale. Her er mine tips til hvordan du kan hjælpe journalister eller andre interesserede i at omtale din sag, så dit budskab kommer ud til mange flere.
austin-distel-rxpThOwuVgE-unsplash
Del denne artikel:

Journalister er hele tiden på jagt efter noget at formidle. Og det skal gå så nemt og hurtigt som muligt – specielt, hvis journalisten arbejder med deadlines eller krav om levering af en bestemt mængde indhold hver uge.

Det ved jeg, da jeg arbejder som journalist.

Nogle organisationer har fuldstændig styr det. De har en hjemmeside, der i den grad servicerer pressen. Men mange organisationer gør, uden at vide det, det svært for journalister.

Derfor kan du som organisation gøre dig selv en stor tjeneste ved at gøre det nemt for pressen at bringe dine fortællinger.

Organiser dine informationer med en professionel hjemmeside

Mange organisationer deler deres nyheder på sociale medier, f.eks. på Facebook. Tilstedeværelse på diverse SoMe kanaler er vigtig, da du her kan vedligeholde forbindelsen til dine målgrupper og være der hvor de er.

Men problemet er, at det ubetinget er det sociale medies egne algoritmer, der styrer, hvad din målgruppe eksponeres for.

På din egen hjemmeside er det derimod dig selv, der styrer showet. Hundrede procent. Du kan selv bestemme, hvordan du får dit indhold præsenteret, hvor det skal stå og hvor længe det skal stå der. Derudover kan du findes i søgemaskiner og tracke hvor dine besøgende går hen.

Og du kan sende et langt mere professionelt signal ved at have din egen hjemmeside.

Få et modul med nyheder

Gør det nemt for omverdenen at finde ud af, hvad der er nyt i din organisation.

Sørg for at få en sektion med de seneste nyheder på forsiden af din hjemmeside. På den måde kan din besøgende hurtigt danne sig et overblik over, om der sker noget af interesse i din organisation.

Du kan kategorisere nyhederne efter emne, og du kan også lave en kategori, der hedder “Pressemeddelelser”.

Og når du skriver dine nyheder – så vil det være en kæmpe hjælp for især pressen, at du, der hvor det er relevant, sørger for at indhente et par citater fra relevante personer, som pressen kan bruge. Det vil spare journalisterne for rigtig meget tid.

Sørg også for at gøre det nemt for omverdenen at vide, hvem der er kontaktperson på den pågældende sag som du omtaler i dine nyheder. Således kan du hjælpe journalisterne videre.

Etabler et presserum

De mest professionelle hjemmesider har et særligt presserum.

I dit presserum kan du blandt andet lægge:

  • Pressemeddelelser
  • Pressefotos til fri afbenyttelse – med foto credit
  • Professionelle fotos af nøglepersoner – med foto credit
  • Pressekontakt (er)
  • Fakta til pressen om udvalgte områder

Særligt for pressemeddelelser

Du kan samle dine pressemeddelelser i presserummet, så journalister kan se dem.

Husk at skrive dato på.

En god pressemeddelelse indeholder:

  • En kort omtale af sagen
  • Citater
  • Fakta
  • Kontakt
  • Pressebilleder / link til billeder

Særligt for pressebilleder

Journalister må ikke bare tage det, du lægger på din hjemmeside. Dine billedrettigheder er dine. Din tilladelse til, at jeg som repræsentant for pressen, må bruge dit billede, skal være udtrykkelig.

Har du brugt en professionel fotograf, skal vedkommende krediteres, hvilket betyder, at du skal skrive vedkommendes navn på – noget i retning af: Foto: Navn Efternavn/Fotografs firma/Dit firma

Skriv også her, at pressen har tilladelse til at bruge dine billeder. Alternativt skal du angive en kontakt, som pressen hurtigt kan få fat i – for at få tilladelse.

Jeg har gennem tiderne brugt utrolig mange kræfter på at finde frem til hvem jeg skal spørge for så at spørge vedkommende om et billede, jeg kan bringe. Det kan nemt tage en hel del tid, og tid er ikke det man har allermest af, når man arbejder med nyheder.

Søg-funktion

Nogle gange ved din besøgende godt, hvad vedkommende leder efter. Hvis ikke informationen er decideret synlig på din hjemmeside, så vil din søgefunktion være en god hjælp. På den måde kan din besøgende også kunne fremsøge alt, hvad du har skrevet om emnet, samlet i et overblik.

Når du skriver dit indhold – om det så er nyheder eller fakta – skriver du ord, som man kan søge på.

Så husk at få implementeret en søg-funktion på din hjemmeside. Det er der faktisk overraskende mange, der ikke har sørget for.

Du kan med fordel placere din søgebar i toppen ved dit header – eller nede i footeren. Så er funktionen synlig, uanset hvor på hjemmesiden du er.

Om side

Når en journalist omtaler din organisation eller din sag er en “Om-side” god at finde fakta, som er valideret af din organisation.

Så det er også givet rigtig godt ud at samle fakta på en side, der er nem, opdateret og overskuelig.

Det kunne eksempelvis være:

  • Hvem står bag jeres organisation?
  • Jeres organisations historie
  • Jeres mission, vision og værdier

Få rådgivning og hjælp

Ved du ikke helt, hvor du skal starte? Så er der heldigvis råd for det. Du kan booke mig til at hjælpe din organisation – med rådgivning, hjælp til set-up eller til at styre din kommunikation.

Du kan kontakte mig her.

Lignende artikler