Viden

Vil du have omtale af din sag? Hjælp pressen med en informativ hjemmeside

Her er mine tips til hvordan du kan hjælpe journalister eller andre interesserede i at omtale din sag, så dit budskab kommer ud til mange flere.
austin-distel-rxpThOwuVgE-unsplash

Når jeg som freelancejournalist er på nyhedsjagt, overrasker det mig, hvor bøvlet det nogen gange kan være at bringe en hurtig nyhed. Jeg spotter et spændende emne, men så kræver det derfra en hel masse arbejde at komme i mål med en nyhed om emnet. Det kan gøre, at jeg går videre.

De organisationer, der har forstået det, sørger altid for:

  • En professionel hjemmeside
  • En tydelig struktur med nem adgang til søgning
  • Et godt overblik over din organisation
  • En pressemeddelelse med citater fra 1-2 kilder
  • En række billeder til fri afbenyttelse for pressen
  • En pressekontakt der er klar med flere informationer

Styr dine informationer med en professionel hjemmeside

Mange synes det er nemmest at dele nyheder på f.eks. Facebook. Det er da også fint nok, at du opdaterer dine SoMe kanaler. Men husk, at det ubetinget er det sociale medie, der styrer, hvad din målgruppe eksponeres for.

På din egen hjemmeside er det derimod dig selv, der styrer showet. Og du kan sende et langt mere professionelt signal med det. Og ikke desto mindre er det derfor, at du skal optimere din hjemmeside til omtale.

Få et modul med nyheder

Gør det nemt for omverdenen at finde ud af, hvad der er nyt i din organisation.

Med en hjemmeside i WordPress kan du så nemt som ingenting få oprettet en blog – altså en sektion med de seneste nyheder på forsiden. På den måde kan din besøgende hurtigt danne sig et overblik over, om der sker noget af interesse i din organisation.

Når du kommunikerer, gør det til en vane at skrive dine vigtige nyheder på hjemmesiden. Derefter kan du lave spin-offs til Facebook, LinkedIn eller hvad du nu bruger. Disse forsvinder i takt med strømmen, men din nyhed bliver på hjemmesiden.

Og når du skriver nyheder til omtale – så vil det være en kæmpe hjælp for især pressen, at du sørger for at indhente et par citater, som pressen kan bruge. Det vil spare journalisterne for rigtig meget tid.

Sørg også for at gøre det nemt for omverdenen at vide, hvem der er kontaktperson på den pågældende sag som du omtaler i dine nyheder. Dermed har du lagt op til, at andre kan omtale din sag.

Læg pressebilleder op

Som nyhedsjournalist vil jeg automatisk lede efter billeder til at illustrere nyheden.

Men det kan være noget af det mest bøvlede at indhente billeder til en nyhed. Jeg kan være heldig, at der er noget relevant på f.eks. Ritzau Scanpix, men ofte er din sag så lille, at der ikke er ret meget, der kan illustrere det.

Så hvis du har noget billedmateriale, så er det lækkert – men jeg må ikke bare tage det, du lægger på din hjemmeside. Dine billedrettigheder er dine. Din tilladelse til, at jeg som repræsentant for pressen, må bruge dit billede, skal være udtrykkelig.

Jeg har gennem tiderne brugt utrolig mange kræfter på at finde frem til hvem jeg skal spørge for så at spørge vedkommende om et billede, jeg kan bringe. Det kan nemt tage en hel del tid, og tid er ikke det man har allermest af, når man arbejder med nyheder.

Derfor kan du med fordel lægge en række billeder inde i din nyhed med en tilladelse til brug.

Etabler et presserum

Du kan også lægge billeder op i et særligt presserum til fri afbenyttelse for pressen. Har du brugt en professionel fotograf, skal vedkommende krediteres, hvilket betyder, at du skal skrive vedkommendes navn på – noget i retning af: Foto: Navn Efternavn/Fotografs firma/Dit firma

I dit presserum kan du blandt andet lægge:

  • Pressefotos til fri afbenyttelse – med foto credit
  • Professionelle fotos af nøglepersoner – med foto credit
  • Pressemeddelelser
  • Pressekontakt (er)
  • Fakta til pressen om udvalgte områder

Søg-funktion

Nogle gange ved din besøgende godt, hvad vedkommende leder efter. Hvis ikke informationen er decideret synlig på din hjemmeside vil din søgefunktion være en god hjælp. På den måde kan din besøgende også kunne fremsøge alt, hvad du har skrevet om emnet, samlet i et overblik.

Når du skriver dit indhold – om det så er nyheder eller fakta – skriver du ord, som man kan søge på.

Så husk at få implementeret en søg-funktion på din hjemmeside. Det er der faktisk overraskende mange, der ikke har sørget for. Her må jeg så håbe, at Google har hjulpet, men det er ikke sikkert.

Du kan med fordel placere din søgebar i toppen ved dit header – eller nede i footeren. Så er funktionen synlig, uanset hvor på hjemmesiden du er.

Om side

Når en journalist omtaler din organisation eller din sag er en “Om-side” god at finde fakta, som er valideret af din organisation.

Så det er også givet rigtig godt ud at samle fakta på en side, der er nem, opdateret og overskuelig.

Det kunne eksempelvis være:

  • Hvem står bag jeres organisation?
  • Jeres organisations historie
  • Jeres mission, vision og værdier

Del denne artikel:

Lignende artikler